Tips bersihkan shawl

Assalamualaikum readers,

Tips ane ialah cara membersikan shawl atau tudung dari kesan-kesan minyak di muka, including bekas makeup. Yes, you read it right! It's a tip untuk bersihkan shawls dari kesan minyak muka and bekas makeup!! 

Aku dapat trick ane dari (tempat biasa aku selalu kutip resipi, tips and articles) dang Facebook hehe... Selama aku menyasah tudung and shawls, kadang-kadang ada tu bekas minyak and makeup yang inda berapa kan tanggal. Sometimes paksa di laundry 2 kali baru tah hilang atau pudar kotorannya. Kadang-kadang rasa sayang kan pakai tudung mahal if tau menyasah tudung atu payah. Even amah my in-laws pun mengakun yang ia sendiri inda pandai or repeatedly terpaksa menyasah tudung and shawls yang ada kesan-kesan degil ane...

Oh well, now I've become her life savor and share this trick to her. Caranya simple saja, tapi biarkan gambar berbicara dulu before I explain to you guys...








Sebenarnya trick untuk mencuci shawls and tudung yang ada kotoran ane simple saja:

  • Mula-mula tuangkan detergent ke dalam baldi yang berisi shawls dan tudung
  • Masukkan air ke dalam baldi tadi sehingga berbuih
  • kemudian masukkan bedak talkum ke dalam rendaman tudung dan shawls tadi. (I used bedak talkum jenama Tricia. I think any bedak talkum pun boleh di pakai banarnya)
  • Tambahkan sedikit air supaya bedak bercampur dengan detergent and air. Campurkan manually pakai tangan pun boleh. 

Hasil nya?

Ahamdulilah, I've tried this trick and it really really works! I even started to laundry my tudungs and shawls secara besar-besaran sejak-sejak tau cara ane hahaha...honestly, I don't know apa science nya behind campuran detergent and talkum untuk menghilangkan kotoran dari tudung. Since it really works, I would recommend anyone to try this out. Please do try kalau inda percaya ^^ hehe

Semoga tip and trick yang di kongsikan ane bermanfaat.

Toodles.  


Ulasan