Tips Pengurusan Kewangan

Assalamualaikum wonderful reader,

The last few posts of my blog banyak berfokus kan on Kewangan. To be honest I am not a financial adviser, bukan jua seorang yang really-really pandai menyimpan duit and aku jua bukan seorang yang very very pandai berjimat cermat. Tapi so far, Alhamdulilah selalu diberi kecukupan. 

Tujuan post ane is basically ingin mengongsikan saja pengurusan kewangan yang aku buat every month. Mana yang baik biskita ambil, mana yang kurang biskita dialu-alukan untuk memberikan pendapat yang berguna. Tips-tips ane mostly nya aku dapat dari Internet dan jua hasil dari attending krusus Pra Nikah dulu. 

Okay....inda dapat dinafikan ada beberapa sebab kenapa aku diberi kecukupan dari segi kewangan. Salah satunya ialah pasal aku cuba mengamalkan beberapa langkah untuk menguruskan kewangan ku setiap bulan. Dibawah aku cuba terangkan macam mana aku menguruskan monthly expenses ku: 





# 1  Listing down hutang/ loan/ Installment payment 

Perkara paling awal sekali yang aku buat sebelum terima gaji ialah listing down and sorting out segala pembayaran yang wajib dilakukan. Example:

In Nov 2017

Total Gaji: $xxxx
Loan/Installment payment A $150 
Loan B/ Installment payment B $400
Loan C/ Installment payment $265

Memang rasa lega ne once pembayaran hutang/ loan/ Installment of that month sudah bebayar. So whatever yang remain is aku kirakan ia sebagai pendapatan bersih ku. 

# 2  Save 10%-20% pendapatan bersih in a different account

Ane depends on pendapatan bersih seorang-seorang. I usually save around 10% of my pendapatan bersih in a saving account. And to avoid the frequent withdrawal of money from the saving account, I signed up my saving account in another bank. 

For example, my paycheck masuk to BIBD account, but I saved about 10% of my pendapatan bersih into a TAIB saving account.

If rasanya nda tersimpan 10% of pendapatan bersih ane, try to menyimpan at least $10 in your saving. Kata orang, sikit-sikit....lama-lama jadi bukit. In Sha Allah selagi ia nda berkacau duit atu you will be amazed on how much you can actually saved in a month/year. 

# 3  Bahagikan Pendapatan bersih kebeberapa keperluan 

Setelah membayar segala hutang dan menyimpan sedikit daripada salary, aku bahagikan lagi duit baki yang tertinggal dari pendapatan bersih kepada 4 bahagian. Baki duit ane sebenarnya untuk my weekly spending (including grocery, entertainment etc). 


Gambar di atas ane sebagai contoh sahaja ye....walaubagaimanapun konsep nya sama. Say I have $300 left in my account. I will separate $225 into another account, and tinggalkan $75 dalam debit account yang aku selalu gunakan. So for that week, aku hanya akan spend dalam $75. kalau ada duit berbaki dari week tersebut, akan di forward ke minggu seterusnya. 

I've also try my best not to "kacau" $225 yang aku simpan dalam account lain selagi week seterusnya belum sampai (kecuali ada keperluan mendadak). 

Debit Account A
Week 1 - $75

Debit Account B
Week 2 - $75
Week 3 - $75
Week 4 - $75


#4  Berbelanja sedikit untuk keperluan seminggu 

Some might say $75 is not practical untuk belanja seminggu. Well, In Sha Allah practical kalau pandai membahagi-bahagikan duit. As for me, aku selalu spend barang-barang keperluan secara sedikit-sedikit. In fact, even pergi kerja pun I always bring food from home. I work from morning till afternoon, so I will have 2 containers of food (for snack and for lunch) everyday. 

Snack - makanan yang simple such as buah-buahan and biscuits, rotipaun/ roti john, pau/ mantou etc

Lunch - makanan yang heavy sikit like bubur nasi, nasi with 1 lauk/sayur, pasta etc. 

Hi tea pun di rumah and makan apa saja yang ada dirumah. Tapi biasanya I have an early dinner, which is selepas maghrib tarus makan malam. After that andang nada makan lagi sampai the next morning. 


#5  Simpan duit syilling and $5 notes 

Dalam previous posting (tips-tips menabung simple) I did mentioned about menyimpan every $5 notes yang di dapati melalui angpau or shopping etc. So I did this and quite surprise jua berapa banyak duit $5 yang dapat ku kumpul dalam beberapa bulan. 

Another thing that I did is menyimpan syilling ke dalam tabung. Sesudah duit syilling atu menjadi banyak, aku tukarkan duit tersebut ke duit kertas. Biasanya duit syilling ane aku tukar di kadai runcit. Some supermarkets like Utama Grand and SKH pun ada menawarkan penukaran duit syilling ke duit kertas. You just need to bring your syilling in and ask a member of the staffs untuk menukarkan. 

Lapas menukar ke duit syillings ke duit kertas, biasanya aku bahagikan lagi jumlah duit atu kepada dua i.e. untuk di simpan ke dalam saving account and jua untuk menambah perbelanjaan weekly. Alhamdulilah, biasanya perbelanjaan weekly selalu ada labih yang dapat ku simpan lagi atau forward sebagai perbelanjaan untuk week/bulan seterusnya. 

Semoga tips yang dikongsikan bermanfaat. I will share some more kalau ada peluang In Sha Allah. I also welcome any ideas cara-cara berjimat-cermat ketika berbelanja or tips for saving money ^_________^ 

Ulasan