Tarik Gaji

Assalamualaikum dear reader,

Recently a colleague asked me if I want to join "Tarik Gaji" for next year. It got me thinking; on the surface, her tarik gaji group atu macam interesting. Lagipun bila dipikirkan by the time giliran diri menerima the money, boleh berbelanja sakan tah ku tu hohoho....

Among perkara-perkara yang kan ku buat kalu terima duit:



Yay, Money!!!



"I'm SAVING hard, to SHOP harder!"



"Travel like a bawse"

Kesudahan nya, I decided not join the group dulu atas beberapa sebab yang tertentu. And although I did not join her group, Tarik gaji is a good topic untuk aku berblog disini hehehe....

I bet ramai yang familiar dengan tarik gaji ane kan? For those yang alum familiar dengan konsep tarik gaji, it's actually macam ane (I'm trying my best to explain): 

1. Sejumlah pemain/ perserta mengadakan tarik gaji dalam satu cycle/term yang dipersetujui. 

2. Setiap peserta akan mengeluarkan sejumlah wang sebagai "saving/ investment" pada setiap satu tarikh atau tempoh yang dipersetujui. 

3. Wang yang terkumpul akan diserahkan kepada salah seorang peserta atau seorang admin akan di lantik, yang bertanggungjawab menyerahkan wang terkumpul kepada seorang individu yang berhak menerima. 

3. Salah seorang peserta akan menerima sejumlah wang yang terkumpul pada waktu giliran menerima.

Contoh Tarik Gaji: 

12 Orang (pemain) untuk setahun (Term Tarik Gaji diadakan).
Setiap pemain akan membayar $10 (saving/investment setiap pemain) kepada seorang admin pada setiap 5hb (Tarikh yang dipersetujui)
($10 x 12 bulan = $120).
Setiap pemain akan menerima $120 pada bulan giliran menerima masing-masing. 

Tarik Gaji Bulan Nov 2017 si Pemain 11
Jan   Pemain 1/also an Admin $10
Feb   Pemain 2 $10
Mac  Pemain 3 $10
Apr   Pemain 4 $10
Mei   Pemain 5 $10
Jun   Pemain 6 $10
Jul    Pemain 7 $10
Ogos Pemain 8 $10
Sept  Pemain 9 $10
Okt    Pemain 10 $10
Nov   Pemain 11 $10 (menerima sejumlah duit $120 yang terkumpul dari admin)
Dis    Pemain 12 $10

Tarik gaji ane sangat berguna kalau ketani ada keperluan pembayaran misalnya Insurance Kereta, membayar gadaian dan sebagainya. 

Mesti ada kejujuran, kesabaran and trust dalam setiap group and pemain-pemain tarik gaji. 

Setiap group tarik gaji mestilah ada seorang trusted admin and an established rules. Kalau boleh join tarik gaji dengan orang-orang yang dikenali. 

Plus setiap pemain tarik gaji mesti berpikir panjang-panjang sebelum join any group of tarik gaji, takut nda committed pada waktu memasukkan duit ke admin atau tarik diri semasa cycle tarik gaji  masih lagi berjalan. 

My personal thought:
Despite my post of explaining a tarik gaji system, I am NOT encouraging my reader to join one (unless banar-banar keperluan!). As I have mentioned earlier, tarik gaji ane memerlukan kejujuran, trust, kesabaran and commitment dari setiap pemain. 

I only think tarik gaji ane berguna bagi orang yang menghadapi kepayahan untuk menyimpan duit. Tarik gaji is also one of the ways of investing/ saving your money untuk keperluan yang akan datang/ keperluan yang mendadak.

Please read my other posts related to finance and budgeting tips (for wedding):
Tips-tips menabung simple
Wedding Preparation status list
My wedding preparation budget
Digital wedding invitation

Toodles guys ^^



Ulasan