Journey to Motherhood: Cara makan Folic Acid yang lebih baik dan berkesan semasa pregnant

Assalamualaikum brilliant reader,

Last week, I had my antenatal appointment di Klinik Lambak. It was a usual check up, like checking urine, weight, checking my blood pressure and baby's heartbeat etc. 

Semasa perjumpaan atu, ada this one kind nurse shared a little bit of info cara consuming folic acid. Rupanya selama ane cara aku consume folic acid kurang berkesan. Or cara aku consume folic acid ane kurang penyerapan Vitamin nya to my baby. So here I am, blogging kan share her ilmu of consuming folic acid yang lebih baik to my readers. 


Apa itu Folic Acid?
I'm sure mommies and mommies-to-be sudah familiar dengan folic acid. Bagi yang belum tau, Folic Acid ane sebenarnya Vitamin B9 yang sangat penting untuk di consume by pregnant mommies and mommies to be. 

Tujuan consuming Folic Acid ialah untuk membentuk saraf tunjang bayi (Spina bifida) yang sempurna, or to prevent anencephaly (birth defect of the brain). Selain daripada atu, Folic Acid ane jua dapat mengurangkan risiko keguguran, bayi mati dalam perut atau kelahiran pra matang. 



Bila Folic Acid perlu diambil? 
Apparently, Folic Acid perlu di ambil sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum pregnant (an info which I did not know about sebelum kahwin. I wish masa Krusus nikah, bahagian kesihatan ada includekan sedikit info pasal pregnancy). Then, folic acid continue to be consumed hingga baby lahir. 

Bagaimana cara pengambilan Folic Acid yang lebih berkesan?
Okay, first of all sebenarnya nada cara ''betul'' atau ''salah" dalam pengambilan Folic Acid ane. Yang penting mommies and mommies-to-be ada mengambil folic acid secara consistent setiap hari. Ane just a suggestion untuk consume Folic Acid supaya nutrient nya dapat diserap dengan lebih baik dan berkesan oleh badan dan baby:

1. Mengambil folic Acid sebelum breakfast adalah lebih baik pasal perut ketani berkerja lebih kuat di waktu pagi untuk membawa nutrient-nutrient penting ke tubuh badan. 

2. Elakkan minuman berkafein (teh, kopi dan milo) dan susu sekurang-kurangnya 2-4 jam sebelum dan selepas makan Folic Acid. Tujuan nya supaya nutrient Folic Asid ane banar-banar diserap oleh badan and baby. 

3. Consume folic acid bersama jus buah-buahan dan/atau makanan-makanan sunnah untuk membantu penyerapan vitamin yang lebih berkesan. 



Atu saja info ringkas cara mengambil folic acid yang lebih baik. Hope this is a useful info to mommies and mommies to be. 

Do click label Brunei Maternity experience, Brunei Pregnancy atau pregnancy for my posts yang related to pregnancy dibawah. Thank you for reading =)


Ulasan

  1. Nak tnya dapat tak fokic asid dimakan sekiranya orang tu dh lma xdtg haid???

    BalasPadam
    Balasan
    1. As far as I know, folic Acid boleh diconsume by anyone who plan to conceive a baby regardless haid teratur atau inda/ sudah lama inda haid/ regularly haid. Please refer to your doctor/ pharmacist if you have any concern =)

      Padam
    2. asid folik boleh dimakan semasa haid ya sis? saya consumer iron-folik walaupun semasa haid

      Padam
  2. Nak tanya dapat tak folic acid dimakan waktu haid

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum..sye nak tnye..skrg sye blom dtg haid..blh ke mkn asid folik ye?

    BalasPadam

Catat Ulasan