Minyak Bawang Pelega Batuk, Kahak, selsema & Hidung Tersumbat Anak

Assalamualaikum kind reader, 

Tips di bawah ane aku dapat dari seorang pengguna Facebook (FB: @Ria Suria Sallehin). Sis ne ada mengongsikan cara-cara membuat minyak bawang untuk pelega batuk, kahak dan hidung tersumbat untuk anak-anak damit, especially baby yang belum pandai membuang kahaknya sendiri. 

I thought it would be useful untuk diri sendiri and di share jua arah biskita. Aku sendiri sudah mencuba menggunakan minyak bawang ane for my baby, alhamdulilah kahak mudah cair and keluar dengan sendirinya dari baby. 

Bahan-bahannya mudah: 
Minyak bayi (Baby Oil)
 Bawang putih



Cara-cara membuatnya: 
1. Bakar bawang putih bersama kulitnya



2. Setelah kehitaman, buang kulit bawang. Bawang tadi di ketuk sedikit supaya pecah. Kemudian masukkan bawang putih ke dalam sebuah bekas dan campurkan baby oil. 



3. Last sekali, goncangkan campuran baby oil dan bawang putih bakar.


Sapukan minyak bawang ane pada dada, belakang badan, pangkal hidung, betis dan tapak kaki. In Sha Allah cara ane dapat mengurangkan atau melegakan sakit anak damit. Cuba dalam beberapa kali sehari, In Sha Allah anak akan beransur baik. 

Semoga bermanfaat.

Toodles.  


Ulasan