How to travel from Brunei to Kota Kinabalu via Labuan

Assalamualaikum kaki travel,


Most Bruneian yang ingin-ingin hati travel ke Kota Kinabalu (KK) memilih untuk ke sana pakai flight or kereta. Dua cara ane mudah, and both ada pro and cons nya. Kalau pakai kereta ketani mudah bejalan ke sana kemari di KK, jua lagi jimat usin dari membali tiket flight. Cons nya saja perjalanan sangat jauh, terpaksa melalui beberapa check point di sempadan. Kalau waktu musim cuti sekolah lagi tia....panjang que!


On the other hand, kelebihan memakai flight ketani nada perlu menunggu batah untuk cop pasport. Mudah dan Santai saja! Perjalanan kesana pun inda lama, kira-kira 40 minute sahaja. Walaupun macam atu, terpaksalah berkorban duit untuk membali ticket nya yang kadang-kadang aku rasa harganya kan dakat-dakat sama dengan harga ticket ke Kuala Lumpur (KL). Unless biskita membali awal, In sha Allah biskita boleh dapat a much cheaper price. 




Anyway ada seorang Facebook user (FB: @Tan Lee Haimin) share another way how to travel to KK melalui Labuan. Aku copy and paste saja gambar dan explaination nya ke dalam blog ku ane.....Manatah tau one day, aku sendiri with family mau merasa kan ke KK melalui Labuan jua~

From Facebook user @Tan Lee Haimin


"okey, ane ticket2 yang siapa2 kan travel nda mau pkai keta, na pandai driving apa pi mau ke k kota kinabalu... sni aku explain, bgi yang balek2 btnya atu n bahau kan merasai...



first, ke muara dlu pat pelabuhan muara.. untuk mbli ticket ke labuan... mun kamu tanya, "di sni nada bjual ticket untuk ke KK tarus kah?" jawapannya, "nda ada.. mbli tah di Labuan tu," 😉
kedua, sampai di labuan.. taus tah membli ticket tuk ke KK.. jaan kan menunggu bth2.. trun dari ferry apa.. taus ke counter bli tickets.. ada tu di terminal sebalahan dengan kadai #Coklat 🍫😍 

abis mbli tickets, bahau tah mbuang masa mengelilingi kadai coklat atu... ada kana lagau2 tu pkai speaker... dangar2 saja announce untuk bergerak ke KK...

ketiga, sampai saja di KK... sama jua, tetapkan tarikh muleh n bali tarus ticket.. jaaann nunggu taimnya kn muleh bahau membali apa... ukan dkit tu uang kn muleh k labuan... amai hantap 😂😂😂
pastu, abis sdh kan? sampai sdh k kk kn? bah apa lagi aga ke hotel2 murah n bisai yang ku padahi atu...murah2 jua, jambannya atu pastikan ada hos... mun nda hada, bemara~😁😁🤐 okey selamat mencuba ~😘😘😘 #JanjiAdaUsinBilanyaBelayarAne"

WOW! WOW! WOW!
Murah ke KK melalui Labuan ane. 
Cuba tia hehehe....
Toodles. 


Ulasan