Advice about work

Assalamualaikum beautiful/handsome reader, 

My colleague and I had a conversation about the perks and challenges of our line of work. Dalam bersembang-sembang atu she gave me a wonderful advice. It's a reminder for myself yang bekeraja, and so I want to share her advice to you guys as well.

This is her advice:
Let's say gaji biskita $1000 tetapi buat kerja macam gaji $300. Allah akan tarik baki $700 tadi dengan menimpakan pelbagai musibah arah biskita. Misalnya mendatangkan kerosakan kereta, kecurian harta benda dan lain-lain.

If say gaji biskita $300 tapi buat kraja macam orang gaji $1000, In Sha Allah Tuhan Maha Pemberi akan mencukup-cukupkan rezeki biskita yang sedikit atu sama jumlahnya macam biskita bergaji besar. In Sha Allah jua Allah akan menganti baki $700 atu dengan mendatangkan pelbagai jenis Rezeki jua. 



Despite my love and passion for teaching, there are times I do feel down and merasa tanggungjawab yang dipikul untuk menjadi seorang guru bukannya sesuatu yang mudah. My timetable is almost full everyday, dalam seminggu ada beberapa kali aku akan bekerja seawal 7.10am sampai 2pm tanpa rehat! 

Her advice sangat mujarab untuk membagi aku semangat untuk bekerja lebih tekun. Sentiasa jua tanamkan dalam diri dalam bekerja ketani atu pun sedang beribadah, iaitu bekerja untuk menunaikan amanah (amanah sebagai seorang pendidik, soerang perawat, seorang penjaga keselamatan negara dan rakyat dan lain-lain) dan tanggungjawab (terhadap keluarga, bangsa, negara) ketani.

Chaiyo untuk bekerja lebih kuat...

Semoga bermanfaat.

Toodles ^___^



 

Ulasan