Tips Simpanan Kewangan lagi

Assalamualaikum brilliant reader,

These days it's hard for me to find time to post a blog. Al-maklum status diri sudah upgrade jadi "ibu-ibu"....now pun masih trying to adjust to my new life hehehe...

Actually in this post, I wanted to share a few tips kewangan lagi. Yikkksss, boring topic!!! I know hehehe...But it is a valuable financial knowledge to share. Tips ane aku dapat dari beberapa pembacaan di artikel atau website. So without further adieu aku terus saja point out cara-cara nya...bare with me kalau boring hehehe:


1. Cipta Matlamat Kewangan

Ketani boleh bermula dengan mencipta matlamat kewangan yang berbentuk jangka masa pendek, sederhana dan panjang. Awal-awal sekali ketani merangka matlamat yang mudah di capai dulu. Misalnya, menyimpan $300 sebulan. Jadinya, we try to simpan dalam $10 sehari dengan istiqamah. 

Bila matlamat ane sudah tercapai, dengan sendirinya ketani pun akan bersemangat untuk menyimpan lebih banyak lagi. 


Kalau sekiranya menyimpan $300 membebankan dan kurang realistic, biskita boleh menentukan jumlah wang yang memudahkan untuk kita menyimpan e.g. $5 sehari, $1 sehari. Simpan sikit-sikit pun inda apa, yang penting mesti sentiasa istiqamah dan ada menyimpan duit atu setiap bulan. 



2. Menyimpan Sebelum Berbelanja


Formula untuk point no. 2 macam ane: Pendapatan - Simpanan = Belanja. Contoh: Gaji $1000, simpan sekurang-kurang nya $100 sebulan. 

Jangan terbalik~ berbelanja pulang dulu sebelum menyimpan hehe...atu alamatnya memang inda akan menyimpan tu, habis semua dibelanjakan!




3. Delay Gratification


'Delay Gratification' ane maksud nya menangguh kepuasan atau keinginan diri. 
Honestly delaying gratification is something yang aku sendiri kadang-kadang payah buat, kadang-kadang "tergoda" jua kan membali barang itu-ini. Tapi try to train mind and attitude ketani untuk menagguhkan dulu keinginan atu. Walaupun dalam bank account atau wallet masih ada baki duit yang banyak, ketani mesti berusaha untuk tidak membelanjakan atau menghabiskan duit tersebut. Tangguhkan dulu! Simpan duit untuk perkara yang lebih utama/ memerlukan.


Ane cara yang aku selalu buat lah aa supaya inda mudah terbali itu-ini: Example kalau aku terliat and mau sepasang heels lawa di kadai, I always question myself "DO I NEED THIS?" and "OKAY, AKU MAYBE BELI HEELS ANE KALAU SUDAH 15HARIBULAN"....Then I usually end up not buying the item walaupun 15th sudah, pasal inda lagi berkarih kan mengaga ke kadai/ lupa/ item sudah habis dijual etc. 




4. Berbelanja dengan Bijak


Okay, ada beberapa perkara yang ketani boleh buat untuk berbelanja secara bijak:


4a) buat bajet belanjawan bulanan. 


Not everyone do this walaupun ada download apps budgeting segala dalam phone hee....(mohon ampun kalau tersindir!). The easiest way for me untuk buat belanjawan ialah pakai several account atau divide duit dalam beberapa pecahan yang simple. Nada perlu sampai banyak-banyak pecahan. Lump sum kan saja duit atu ke beberapa pecahan yang simple macam ane 🠊  Duit Simpanan/ Beli barang keperluan/ Bayar Bill/ Untuk spending diri sendiri. 


Perlu di ingat jua duit simpanan dan beli barang keperluan mesti lebih banyak jumlahnya berbanding untuk spending diri sendiri...


4b) Catat segala perbelanjaan


Catat semua spending yang dibuat untuk barang keperluan dan spending untuk diri sendiri. Dengan sendiri nya biskita nanti dapat meliat mana-mana perbelanjaan yang tidak perlu setiap bulan like mengorder take out setiap hari semasa berkerja atau menonton wayang premiere (again, delay gratification saja...lihat wayang semasa off-peak/hari yang lebih murah) dan lain-lain. 


4c) Membandingkan harga & beli semasa promosi/ secara borong


Membandingkan harga and beli semasa promosi/ secara borong ane boleh di apply untuk shopping online dan offline. Biasanya barang-barang ane banyak promotion waktu perayaan. Walaubagaimanapun jangan jua terlabih shopping masa perayaan atu walaupun promosi disana-sini untuk semua item hehehe....ubaya-ubaya lah dengan perbelanjaan biskita.

d) Buat senarai barang yang kan/perlu dibali sebelum keluar rumah

Membuat senarai ne penting supaya ketani fokus membali barang keperluan and supaya inda terbali barang lain. Kadang-kadang pebaik tah ada senarai, ada jua menyimbat 2-3 item ke dalam trolley shopping atu. But ane lagi better dari nada senarai langsung yang gerenti biskita lupa apa hajat sebenar ke kadai, then membali barang ikut rasa saja heeee...


5. Tahu Keperluan vs Kehendak


Keperluan adalah perkara asas yang diperlukan dalam hidup seperti makan-minum, pakaian, tempat tinggal, pendidikan dan kesihatan. 

Kehendak ada perkara yang menjadi keinginan ketani tetapi inda terlalu penting atau diperlukan dalam hidup, seperti memakai kereta mewah atau lepak minum di Starbucks. 


Ramai yang tahu apa keperluan, apa kehendak. Tapi macam yang aku mention awal-awal tadi, kadang-kadang ada rasa payah menahan diri dari spending duit demi memenuhi kehendak peribadi. So always tepuk dada, tanya simpanan dan wallet biskita. 




6. Tahu Mengenai Risiko Kewangan

Risiko kewangan biasanya berkaitan dengan kad kredit, takaful atau pelaburan. We generally have to understand akibat kalau ada hutang bertunggak dengan bank inda berbayar. Also, ketani mesti tau apa muflis and kesan muflis atu. 

Avoid jua Skim Cepat Kaya and MLM yang inda berlesen. Terutama skim "Cari 10 orang, biskita akan dapat $1K"...This kind of scheme bagiku inda logic and ada unsur penipuan. Remember, there's no such thing as easy money!

7. Quote Kewangan dari Warren Buffet

Lastly I want to share these genius quote from Warren Buffet. 


Semoga Bermanfaat. 

Ulasan